Osztrák, külföldi rendszámmal Magyarországon

224489

Szombathelyi ügyvéd nyert elsőként pert egy magyar állampolgárnak, akit külföldi rendszáma miatt bűntettek meg.

Komoly iratcsomóval kellett közlekedni annak, aki magyarként, itthoni lakcímmel külföldi kocsit hajtott, a hatóság pedig bőkezűen mérte a büntetéseket.

Apelláta nem volt, így aztán igencsak érdekes, hogy dr. Hankó Faragó Miklós, szombathelyi ügyvéd ilyen ügyben Magyarországon elsőként nyert pert megbüntetett ügyfelének. Elméletileg a regisztrációs adót elkerülő magyar állampolgárokra (köznyelvben: a szlovák rendszámosok) céloztak a 2011-ben megváltoztatott törvénnyel, amely arról szólt, hogy belföldi üzembentartó, tulajdonos, illetve magyarországi lakóhellyel rendelkező járművezető Magyarország területén nem volt jogosult külföldi rendszámú gépjárművet vezetni.

Az előírás tartalmazott kivételeket is, azonban ezekről magán- vagy közokiratokat (hiteles fordításokat) kellett a helyszíni ellenőrzésekkor a vezetőnek bemutatni – amennyiben ilyenek nem voltak, százezres nagyságrendű bírságokat osztogatott a hatóság, elsősorban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámszerve. Hogy a törvényalkotó valószínűleg egy külvilágtól elzárt bunkerben élhette meg az elmúlt néhány esztendőt, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy az előírással telibe találták az immár százezres nagyságrendben külföldön dolgozó, élő magyarokat is, akik nem egy esetben teljesen gyanútlanul szaladtak be az ellenőrzésekbe, gondolván, hogy az Európai Unióban nyugodtan közlekedhetnek külföldön beszerzett autóikkal.

Kicsit konkrétabban: a 2012-ben már kicsit bonyolultabban működik annál, hogy kizárólag ügyeskedő adólovagok ülnek külföldi rendszámú autók volánjainál. A probléma nem csak magyar, ezt már dr. Hankó Faragó Miklós, szombathelyi ügyvéd mondja, aki azt is elárulja, hogy az Európai Bizottság már rendelettervezetet is benyújtott az Európai Parlamenthez. Egy felmérés szerint az uniós polgárok általában erősen sérelmezik a jogaik csorbítását, egyebek mellett azt is, hogy a jogszerűen regisztrált autóikat nem szabadon használni az EU-n belül. A skandináv országok lakói közül sokan töltik a telet a spanyol vagy a francia tengerparton, ők hasonló hatósági vegzálásról számoltak be – vagy a gondra valamilyen gyógyírt kell találnia a nemzetközi közösségnek.

Itthon annyi volt a különbség, hogy nem más nemzetek autósait vette célba az állam, hanem saját állampolgárait (ami azért meglehetősen érdekes szemléletről tanúskodik), akiknek megtiltotta a külföldi rendszámú autók vezetését, illetve több mint 10 féle, hitelesen lefordított papírral kellett igazolniuk, hogy a kivételek közé tartoznak. Egy-egy dokument hiánya miatt az üzembentartóra 800, a vezetőre 400 ezer forint bírságot is kiróhattak – és meg is tették, mert dr. Hankó egyik ügyfele rögtön 1,2 milliós forint kört hozott össze azzal, hogy külföldi rendszámú kocsit hajtott.

A teljesség igénye nélkül üzembentartóként az ellenőrzéskor hiteles fordítással (csak a tízezres nagyságrendű árakkal dolgozó Országos Fordítás és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) által kiadott papírokat fogadta el az eredeti törvény) kellett rendelkezni az összes okiratról (jogosítvány, forgalmi, zöld kártya stb.) – amennyiben valamelyik hiányzott, úgy 800 ezer forintra büntethették. A vezetőnek pedig hasonló módon gyártott igazolást kellett felmutatnia a hatóságnak, amely csak is az ellenőrzéskor fogadta el a teljes paksamétát, azaz utólag nem lehetett bemutatni semmi. Illetve előfordult, hogy mégis behívták személyes beszélgetésre a delikvenst és ott közölték vele, hogy sajnos, nincsen utólagos hiánypótlás.

A legfőbb problémákat az okozta, hogy sokan éltek az Unió adta lehetőségekkel és nem feltétlenül a direkt adócsalás miatt, hanem munkát vállaltak és vállalkozást indítottak külföldön. Továbbá, teszi hozzá dr. Hankó Faragó Miklós az is nagyon elgondolkodtató, hogy a hatóságok képviselőit érdekeltté tették a büntetések kiszabásában – a rendőröket elöljáróik kérik számon, ha úgymond „nem dolgoznak”, míg más esetben akár prémium is függhet a beszedett bírságtól. Arról nem is beszélve, hogy a törvénnyel a Magyarországról elszármazottakra is lesújthattak, ennek aztán ismét csak érdekes felhangjai vannak.

Hamar kiderült, hogy ezer sebből vérzik a törvény, ám addigra sokakat megbüntettek, hiába volt óriási a felháborodás, hiába jelezte az ombudsman, hogy a jogszabály alkalmazása kezdettől fogva nehézségekbe ütközött. Ráadásul Szabó Máté ombudsman szerint a jogszabályi rendelkezések alkalmasak voltak arra, hogy sértsék a tulajdonhoz, a szabad mozgáshoz és a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jogot, valamint közvetlenül veszélyeztessék a tisztességes eljárás jogát. Ezért törvénymódosításra kérte a kormányt – így aztán következett a többszöri alakítgatás.

Addigra rendesen osztották a bírságokat, idén augusztusi állapot szerint – ekkor is változott a törvény – a NAV közleménye szerint: „A Vas megye területén illetékes NAV Vas Megyei Vám- és Pénzügyőri Igazgatóság idáig 46 esetben fedett fel külföldi rendszámú jármű jogosulatlan használatával kapcsolatos jogsértést, amelynek kapcsán 9,6 millió forint összegben szabott ki bírságot.”

A rendőrség és vámosok között nem volt teljes összhang arról, hogyan értelmezik a törvényt, mondja dr. Hankó Faragó Miklós. A járőröknek egy központilag készült, ha – akkor ábrával – az ügyvéd szerint egy Burda-szabásminta szabályozással – segítették eldönteni, hogy megsértette- e a jogszabályt a külföldi rendszámú kocsit használó. További problémát okozott, hogy a hatóságok több esetben a rendszámot is levették az autókról, ami jogilag teljes öngól, ugyanis uniós szabályozás van arra, hogy ha az EU-n belüli országban szabályosan adtak ki egy érvényes rendszámot, akkor azt másik tagállamban nem veheti le a hatóság. A változásokkal ugyan enyhítettek valamennyit szigoron, de ettől nem lett nagyobb rend a kérdésben, viszont módosítottak a szükséges papírok alakiságán, a méregdrága OFFI- dokumentumok helyett most már bármilyen fordítás megfelelő. Hogy ehhez mit szólnak azok, akik súlyos tízezreket fizetettek ki korábban, azt nagyjából el lehet képzelni.

Dr. Hankó Faragó Miklós egyik ügyfele – külföldi céggel rendelkező magyar tulajdonos, magyar munkavállalókkal, az összes szükséges papírral – 800+400 ezer forintos büntetést szedett össze egyetlen alkalommal. Az ügyet bíróság elé vitték, amely jogerősen kimondta, a NAV törvénysértő módon állapította meg az üzembentartó személyét, így hatályon kívül helyezte a 800 ezer forintos büntetést. Magyarországon kevés ilyen ítélet született még, ami azért érdekes, mivel erre, és a közösségi jog megsértésére hivatkozva dr. Hankó Faragó várhatóan előzetes döntéshozatali indítvánnyal él, így ha a magyar bíróság megkeresi az Európai Bizottságot, hogy kikérje a véleményét, mennyire áll összhangban a magyar szabályozás az uniós elvekkel, vagyis érdekes fejlemények várhatók még.

Az biztos, hogy az eredeti célon alaposan túllövő, rengeteg kellemetlenséget okozó, a polgároknak nem kevés pénzébe kerülő, többször megváltoztatott törvény egy valamivel teljesen harmonikus: a magyar az állami-hivatali szemlélettel. De azzal teljes mértékben. A büntetés ma is bárkit utolérhet, a törvény hatályban van.

Megváltozott előírások

Az új jogszabály értelmében nemcsak az Európai Unió intézményeinél dolgozó hivatalnokok, hanem a Magyarországról kiküldött tisztviselők és diplomaták is nyugodtan autózhatnak, sőt, közeli hozzátartozóik is korlátozás nélkül vezethetik a külföldi rendszámot viselő járművet, amikor hazalátogatnak. A korábbi előírások alapján a mentességi szabályok igazolására idegen nyelven kiállított igazolásokat csak hiteles – az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) vagy magyar konzuli tisztviselő által készített – fordítással együtt lehetett elfogadni. Mostantól olyan egyszerű fordítást is be lehet mutatni, amelyet nem az OFFI vagy a konzuli képviselet munkatársa állított ki. Az egyszerű fordítás fogalmát jogszabály nem határozza meg, így annak alakisága sem szabályozott. Emiatt bármilyen, az adott idegen nyelvű iratról készített magyar nyelvű iratot el kell fogadni, ha arról az ellenőrzés alá vont személy úgy nyilatkozik, hogy az az adott irat fordítása.

Korábban szükség volt egy igazolás arra vonatkozóan, hogy a külföldi rendszámú autó vezetője egy napnál rövidebb ideig tartózkodik Magyarországon, ez alól csak az jelentett kibúvót a tulajdonos számára, ha igazolni tudta, hogy már kezdeményezte az autó magyarországi forgalomba helyezését. Szeptember 21-én lépett hatályba a törvény újabb módosítása, akkortól ugyanis hat hónapon belül összesen harminc napig vezetheti külföldi munkaadója, ismerőse vagy családtagja külföldi rendszámú autóját, aki erre írásos meghatalmazást kap.

Forrás: goo.gl/ikRXa

[catlist]

Magyarok Becsben