ÖBB, Osztrák vasút


Az Osztrák Szövetségi Vasutak (németül Österreichische Bundesbahnen, ÖBB) Ausztria legnagyobb, állami vasúttársasága. 2005. január 1. óta az ÖBB-t több önálló társaságra tagolták, melynek élén azÖBB-Holding AG áll.

Történet

  • 1882. Megkezdődik a vasúti hálózat államosítása, létrejön a Kaiserlich-königlichen österreichischen Staatsbahnen (kkStB, Császári-Királyi Osztrák Államvasutak).
  • 1923. Létrejött az Osztrák Szövetségi Vasutak, azaz az Österreischische Bundesbahn, melynek rövidítése BBÖ lett, mivel az „ÖBB”-t akkor már egy svájci magánvasút használta.
  • 1938. Az Anschluß után a BBÖ-t a Deutsche Reichsbahn vette át. A második világháború alatt a vonalak 41%-a megsemmisült.
  • 1947. A vasúttársaság újraalakulása ezúttal már az ÖBB rövidítéssel (mivel a svájci magánvasutak áttértek a nemzetközi megjelölésben az SP rövidítésre). Megkezdődik a vonalak villamosítása.
Tehervonat a Semmeringnál a Kalte Rinne viadukton

Felépítés

  • ÖBB-Holding AG (Stratégiai vezetés)
  • ÖBB-Personenverkehr AG (Személyforgalom)
  • Rail Cargo Austria (Teherforgalom)

Közös leányvállalatok:

  • ÖBB-Traktion GmbH
  • ÖBB-Technische Services GmbH
  • ÖBB-Infrastruktur Betrieb AG
  • ÖBB-Infrastruktur Bau AG

Vonalak

ÖBB EuroCity Landecknél az Inn hídján

Normál nyomtávú vonalainak hossza 5441 km, a keskeny nyomtávú vasutak hossza 316 km. Hálózatának 57%-a villamosított, a Mariazellerbahn kivételével 15 kV 16,7 Hz váltóárammal.

Főbb vonalak:

ÖBB EuroCity új és régi festésű kocsikkal St. Johann im Pongaunál
  • Westbahn: Wien Westbf – Linz – Salzburg – Innsbruck – Bregenz
  • Südbahn: Wien Südbf – Bruck a.d. Mur – Graz / Klagenfurt – Villach
  • Ostbahn: Wien Südbf – Bruck a.d. Leitha – Hegyeshalom
  • Nordbahn: Wien Nord – Hohenau
  • Arlbergbahn: Innsbruck – Bludenz
  • Brennerbahn: Innsbruck – Brennero/Brenner
  • Phyrnbahn: Linz – Selzthal
  • Ennstalbahn: Bischofshofen – Selzthal – Bruck a. d. Mur
  • Tauernbahn: Salzburg – Bischofshofen – Villach
  • Drautalbahn: Villach – Lienz
  • Linz – Wels – Passau
  • Bruck a. d. Leitha – Köpcsény – Pozsony
  • Summerauer Bahn: Linz – Summerau
  • Thermenbahn: Graz – Fehring – Szentgotthárd

Vonatok

ÖBB 1016 sorozatú villamosmozdony az ÖBB új logójával Badgasteinben

Az ÖBB akár Szegedig is eljutott Rolavonatokkal

  • ÖBB-EC – Minőségi EuroCity vonat nemzetközi vagy belföldi forgalomban, általában felújított, új festésű (szürke) ÖBB-kocsikkal. Ebbe a kategóriába tartozik a Budapest-Bécs között közlekedő Lehár-EC, valamint a Budapest-Dortmund és a Budapest-München viszonylatú EC-vonat.
  • EC – EuroCity vonat nemzetközi forgalomban, ÖBB, MÁV, FS, ČD, HŽ vagy DB -kocsikkal
  • ICE – A DB nagysebességű vonata (ICE), mely több viszonylatban is közlekedik az ÖBB vonalain, illetve a DB-től megvásárolt, most 4011-es sorozatú motorvonatokból kiállított vonatok.
  • EN – Nemzetközi minőségi éjszakai vonat Európa nagyvárosaiba ÖBB, MÁV, DB, SNCF vagy FS kocsikkal.
  • ÖBB-IC – Minőségi InterCity vonat, belföldi forgalomban, általában felújított, új festésű (szürke) ÖBB-kocsikkal.
  • IC – InterCity vonat, belföldi forgalomban. Általában csak a nagyobb városokban és a fontos turisztikai központokban állnak meg.
  • D – A D-Zug (gyorsvonat) szerepét már régen átvették az IC vonatok, ma leginkább csak nemzetközi forgalomban közlekednek ilyen vonatok.
  • ER – EuRegio, a szomszédos új uniós tagországokba közlekedő nemzetközi személyvonat. Ilyen vonatok közlekednek Bécsből Tatabányára, Szombathelyre, Pozsonyba, České Budějovicebe Břeclavba ésZnojmoba, valamint Grazból Szombathelyre.
  • REX – RegionalExpress (sebesvonat), a korábbi Eilzug és Sprinter kategória összevonásával jött létre 2006 decemberében. Általában csak nagyobb településeken áll meg.
  • R – Regionalzug (személyvonat), minden állomáson és megállóhelyen megáll.

Ausztria azon ritka országok közé tartozik, ahol egyetlen vonatra sem kell pótdíjat fizetni. Az EC/IC vonatokon helyjegy váltható.

Évtizedek óta vasúti különlegesség a Bécs – Innsbruck közlekedő Korridorzug-nak nevezett EC/IC-vonat, amely Salzburg és Kufstein között megállás nélkül halad át Németország területén. A schengeni határok kialakulása előtt óriási jelentősége volt a vámvizsgálat nélküli útrövidítésnek, egy szomszédos országon keresztül. Ezenkívül járnak még korridorvonatok Innsbruckból az olaszországi Dél-Tirolonkeresztül a Kelet-Tirolban található Lienzbe, illetve Bécsújhely és Bécs felől Sopron érintésével a burgenlandi Sopronkeresztúrra (Deutschkreuz).

Nemzetközi gyorsvonatok Magyarországról

Vonat Viszonylat
Dacia Bukarest–Békéscsaba-Budapest–Győr–Bécs (közvetlen kocsik Belgrádból és Szófiából)
EuroCity (Railjet) Budapest–Győr–Bécs–Linz–Salzburg–München-(Frankfurt)
Wiener Walzer-EN Budapest–Győr–Bécs–Salzburg–Innsbruck–Zürich
Kálmán Imre-EN Budapest–Győr–Bécs-Salzburg-München (közvetlen kocsik Temesvárról)
Halászbástya-IC Budapest–Győr–Szombathely-Graz
Kékfrankos-IC Budapest–Győr–Sopron-Bécsújhely
Corvinus-IC Pécs– Nagykanizsa – Szombathely–Sopron-Bécs

Statisztika

  • 44 000 alkalmazott (A legtöbb alkalmazottat Ausztriában az ÖBB foglalkoztatja)
  • 5700 km vasútvonal; 57% villamosított
  • 1230 db mozdony
  • 3136 db személykocsi
  • 145 db dízel motorvonat
  • 220 db villamos motorvonat, ebből
    • 11 db Bombardier Talent 4023 – regionális vonalakon
    • 80 db Bombardier Talent 4024 – elővárosi vonalakon
    • 16 db Bombardier Talent 4124 – regionális vonalakon, Magyarországra

Átalakítások

A „vasútreform” jegyében az elmúlt években Ausztriában is jelentős átalakításokra került sor. Átszámozták a vonalakat, a cég új logót kapott és felosztották több részre. A fejlesztések fő célja az elővárosi és a preferált fővonalakon közlekedő távolsági vonatok fejlesztése. Ennek jegyében a járműpark nagyobb részét felújították. Az IC-kocsikat az új színtervnek megfelelően átfestették, amelyek az ÖBB-IC vonatokon közlekednek. Az elővárosi forgalomban az újonnan vásárolt Talent motorvonatok fokozatosan leváltják a régi szerelvényeket.

A Bécsből Salzburgba és Klagenfurtba közlekedő távolsági vonatok menetidejének csökkentése is a fő célok között szerepel. Ennek része a Bécs-Salzburg közötti túlterhelt kétvágányú fővonal négyvágányúvá történő átalakítása is, amelynek a Sankt Pöltenés Linz közötti szakasza már elkészült. Ezenkívül forgalomba álltak a nagysebességű ICE vonatok is. Olyan nagyszabású projektek is folyamatban vannak, mint például a Semmering- vagy a Koralpe-alagút megépítése.

Az utóbbi években a MÁV-hoz hasonlóan az ÖBB vonalain is jelentős járatritkításokra került sor. Vasútvonalakat – három rövid szakaszt leszámítva – ugyan nem zártak be, de egyes szakaszokon szinte kizárólag vonatpótló autóbuszok járnak. A személyvonatok helyett időnként még a fővonalakon is buszok közlekednek (pl. Salzburg tartomány déli és délkeleti részén). Az elmúlt 10 év során teljesen átszervezték az IC-hálózatot is. Egyes vonalakat megszüntettek vagy éppen összevontak, néhány viszonylaton ütemes közlekedésük is rendszertelenebbé vált, a szerelvények rövidebbek lettek. Pár éve még Bécsből Zell am See-be, az Europa-Sportregion központjába közvetlen IC-vonattal lehetett eljutni, ma a legtöbb esetben már kétszer is át kell szállni. Olyan szakaszok is létrejöttek (pl. Salzburg-Bischofshofen között), ahol beintegrálták őket az elővárosi forgalomba, és Sprinter (ma REX) vonatokat helyettesítenek.

Egyéb vonalak

  • Achenseebahn
  • Pöstlingbergbahn [1]
  • Schafbergbahn
  • Schneebergbahn
  • Zillertalbahn

Külső hivatkozások

Forras: http://goo.gl/JiwstQ

[catlist]

Magyarok Becsben