Hogyan tanuljunk sikeresen a neten?

home-page-banner-online-3

Az online tanulás, így a német nyelv ily formában történő elsajátítása is egyre kedveltebb. Ezt az is bizonyítja, hogy ma már nem csak a fiatal korosztály érdeklődik az online tanulási módszerek iránt, hanem egyre több felnőtt is, akik korábban éppen szoros időbeosztásuk, vagy helyhez kötöttségük miatt nem tudtak folyamatosan, rendszeresen tanulni. A népszerű Skype program pedig megteremtette az online tanulás technikai feltételeit is.

Ahogy azonban a személyes tanulásnak, az online tanulásnak is vannak árnyoldalai. Problémát okozhat például, hogy ha csoportos online oktatásban veszünk részt, a motiváció és a figyelem hamar lankadhat, a csoport tagjai nem feltétlenül tudnak azonos ütemben haladni. A Skype német csapata ezért helyezi előnybe alapvetően az egyszemélyes, privát oktatást, ahol a tanár kizárólag az adott tanulóval foglalkozik, mert véleményünk szerint ez mind személyes, mind online módszer esetén sokkal hatékonyabb, mint a csoportos foglalkozás. Attól függetlenül, hogy személyes vagy online oktatásban veszünk részt, vannak bizonyos tényezők, melyek fennállása esetén nagy esélyünk van a sikerre. Nézzük tehát, hogy melyek az online tanulás sikerét befolyásoló tényezők:

Műszaki feltételek: a jó internetkapcsolat alapvető feltétel, ez nem igényel különösebb magyarázatot. Nagyon fontos továbbá, hogy a diák és a tanuló jól értse egymást, ehhez pedig a legmegfelelőbb eszköz egy headset, melynek viselésével a zavaró hangokat és a visszhangot kizárhatjuk. Mivel az online oktatás során sok szöveggel és hanganyaggal dolgozunk, fontos, hogy az alapvető fájlformátumok (pdf, doc, mp3) megnyitására rendelkezzünk a megfelelő programokkal.

Háger Andrea
irodavezető, német nyelvtanár
 

skypenemet.hu, hatékony online (skype) nyelvtanulás.

Amit kínálunk: ingyenes próbaóra, egyéni időbeosztáshoz igazítható magánórák, a földrajzi távolság nem akadály, órák kezdőtől felsőfokig, egyéni vagy páros tanórák bármely nyelvi készség (szóbeli és írásbeli kommunikáció, hallás utáni értés) fejlesztése

 

A diák: mivel a privát nyelvoktatás során nincsenek csoporttársak, így tudásunk nem mérhető össze másokéval, fontos tehát az önálló tanulás képessége, saját magunk motivációja. Mivel a tanár és diák nem személyesen ül egymással szemben, a tanárnak kevesebb lehetősége van a diák „terelgetésére”. Nagyon fontos továbbá, hogy rendelkezzünk alapvető technikai ismeretekkel, mert a tananyagok küldése/fogadása/gépen történő beolvasása már önmagában feltételezi, hogy kicsit értenünk kell a számítógéphez. Mivel az online oktatás viszonylag új terület, nem árt az új dolgokra való nyitottság, és az is, hogy merjünk kritizálni, a problémáinkról nyíltan beszélni. Végezetül – és talán ez a legfontosabb – legyenek világosan megfogalmazott céljaink. Tudnunk kell, hogy pontosan mit szeretnénk elérni (beszélni, nyelvvizsgázni, nyelvtant tanulni, stb.), mert ez a legnagyobb motiváció.

A tanár: Egyértelműen nagy segítség, ha a tanár már rendelkezik tapasztalattal a német nyelvoktatás területén, még jobb, ha online is tanít(ott már). Rengeteg jó tananyagot, weboldalt ismer, és tudja, mit mikor kell és lehet alkalmazni. Alapvető, hogy a tanár empatikus legyen, ismerje személyes készségeinket, igényeinket, céljainkat, személyiségünket.

Az online tanulás folyamata: Mivel az online oktatás leginkább egy telefonos szituációhoz hasonlítható, alapvetően kommunikatív jellegű. Az internet rengeteg lehetőséget kínál arra, hogy képeket, német filmeket, szöveget dolgozzunk fel. Első körben mindig felmérő órát tartunk, ahol egy beszélgetés keretében a tanár meghatározza, milyen szinten áll a diák, melyek a hiányosságai, illetve megbeszéli a diákkal a kitűzött célokat. Az órákra aztán mindig adunk felkészülési anyagot (házi feladatot), melyet aztán órán részletesen, gyakorlati feladatokkal dolgozunk fel, illetve megbeszéljük az esetleges kérdéseket.

Nyelvi készségek fejlesztése: Ahogy már említettem, az online nyelvoktatás alapvetően a kommunikáció gyakorlására alkalmazható eredményesen. Természetesen azonban a másik három nyelvi kompetencia (hallgatás, olvasás, írás) is fejleszthető segítségével. Itt azonban rengeteg idő spórolható azzal, ha ezeket a feladatokat zömében házi feladatként, otthon készíti elő a diák, s órán már csak a hibákról, észrevételekről kell beszélni.

Az online nyelvoktatásnak tehát azon felül, hogy kényelmes, számos egyéb előnye is van, például a folyamatos kapcsolat (magán)tanárunkkal, lehetőség az egyéni igények figyelembe vételére, munka mellett is végezhető, s nagyon érdekes, új tanulási alternatívát jelent. Véleményem szerint az online oktatás a jövőben egyre fontosabb lesz, mivel az egyszerűen kezelhető tanítási platformok fejlesztése napjainkban is gőzerővel zajlik. S bár sok diák rendkívül szkeptikus a Skype program tanítási hatékonyságával kapcsolatban, a legtöbben már az első óra után rájönnek, hogy hatékony és kényelmes módszer, amit érdemes kipróbálni.

Magyarok Becsben